dinsdag 14 december 2010

Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan...

Eind november had voor de Kidz Active School nog iets leuks in petto! Zoals ik jullie al verteld heb heeft Sanne met haar gekregen sponsorgeld boekenkasten laten maken die we samen beschilderd hebben en leesboekjes aangeschaft. Op dinsdag 30 november hielden we bijgevolg "officiele opening" van de "bibliotheek". We trokken tal fan foto's en lieten de nieuwsgierigen zien wat het resultaat geworden is. Kortom: het was een leuke bedoening!

Voor de rest verliepen de afgelopen twee weken op school zoals gewoonlijk. De ene week hield ik turnen met KG2, vorige week maakte ik dan weer bloemen met hen. Ik verraste madame Victoria afgelopen vrijdag met een heuse bloementafel in haar klas. De tafel zelf had ik met echte planten en bloemen voorzien waartussen dan de gemaakte bloemen van de kinderen plaatsnamen. Met andere woorden fleurde het de boel weer wat op in de klas! Afgelopen vrijdag namen we ook afscheid van de school. We werden vele keren gezegend door God of gezegend met een goede terugreis naar Belgie. Natuurlijk waren er enkele traantjes aanwezig, maar deze waren echt wel onvermijdelijk... De intensieve samenwerking van de afgelopen maanden in combinatie met de vele schattige gezichtjes bracht de nodige emoties te weeg... Bij wijze van afscheid kregen we via Habiba (directrice) van de Kidz Active School een tas als bedankingscadeau, super mooi gebaar van hen!

Ook het NCS project verliep na het maken van muziekinstrumenten, van vliegers met geweefd papier, van hutjes en poppetjes en van een eigen memoryspel op zijn einde. Voor de kinderen is het best wel nog moeilijk om te vatten dat je in principe nooit meer terugkomt (misschien is dat voor ons ook wel een beetje zo...).

Voor de rest gingen we in het weekend eens gaan zwemmen met de kindjes van het gastgezin. Je moet weten dat dit voor hen best wel een groot gebeuren is omdat ze dat anders eigenlijk niet doen... Ik kan je verzekeren: ze hebben er met volle teugen van genoten en wij ook! =)

Bij aanvang van vorige week mochten we een nieuwe vrijwilliger verwelkomen: Els uit Nederland. Gisteren namen we dan weer afscheid van een andere vrijwilliger: Marcella. Zij zou normaal gezien nog blijven ni Ghana tot begin januari maar besloot toch om eerder naar huis te gaan om zo in Nederalnd de feestdagen te kunnen meemaken.

En ook Sanne en ik nemen vandaag afscheid van Tamale... Onze verslagen over de projecten zijn geschreven (jaja, we hebben ons huiswerk gedaan), we hebben de school en het NCS project vaarwel gezegd, we pakken straks onze koffers in en nemen vanavond afscheid van het gastgezin. Morgenvroeg nemen we de bus richting het zuiden naar Kumasi. Omwille van de lange busrit (sta me bij allemaal dat ik ze deze keer iets beter overleef...) blijven we een nachtje in Kumasi slapen en nemen we (normaal gezien) donderdag een andere bus richting Cape Coast. Daar verblijven we ook een nachtje normaal gezien om dan de vrijdag door te reizen naar Takoradi waar we drie dagen een beetje gaan uitrusten aan het strand (dit is toch het plan). Maandag keren we dan van Cape Coast terug naar Accra en dan vertrek ik dinsdagnacht van Accra naar Londen en woensdagmorgen van Londen naar Brussel...

Ziezo dit was het dan alweer!

Lieve groetjes
x