woensdag 8 september 2010

Salameng(k)a!

Vlug een berichtje vanuit Tamale in Ghana!

In het doorgaan Sanne leren kennen, een meisje uit Limburg dat net hetzelfde met dezelfde organisatie gaat doen als ik met dezelfde organisatie. Ik was dus niet alleen, al sedert de luchthaven in Brussel. Zaterdagavond aangekomen in Accra waar Alex en Suni (2 contactpersonen) ons kwamen ophalen. Bij hen verbleven 2 hollandse dames, dus hadden we al meteen een aangenaam gesprekje over wat we er allemaal kunnen verwachten. Zondagmorgen een christelijke mis bijgewoond, veel swing en swong, zang, beetje zoals in de films eigenlijk, best wel leuk dus! Maandagmorgen zijn we om 09.30u vertrokken met de bus richting Tamale. Het was de meest afschuwelijk zware busreis uit mijn 21jarig bestaan: 3x overgegeven en 1x pech omdat er olie lekte, en die wegen hier, voortdurend hobbeldebobbel, een mens zou van minder moeten kotsen dus... Uiteindelijk een busrit van 14,5u gehad, stikkapot en kostmisselijk eindelijk om 00.00u aangekomen in Tamale! Trouwens, de bus stopte 3x tijdens de rit (buiten de pech dan), de tweede keer waren Sanne en ik gaan plassen en toen we terug kwamen was de bus verdwenen, mannekes mijn hart stond stil, kon ter plekke flauw vallen (ons valies zat daar ook in he!), dan maar op bankje efkes gewacht, bleek dat er chauffeurwissel was en na 10min was de bus daar terug, haleluja!

Hier in Tamale worden we deze week rond geleid door Bash en Sylvester (2 werknemers van vrijwillig afrika). Ook het kantoortje en de Nederlandse verantwoordelijke hebben we al bezocht/ontmoet. Daarnaast hebben we al een leuke babbel gehad met andere vrijwilligers die hier al langer zijn.

We verplaatsen ons hier met de fiets, berg op en berg af, dit wordt zwaar trainen in die blakende zon. Het verkeer is erg druk en chaotisch, het is een pure survivaltocht wanneer je je in het verkeer begeeft. Uitgezonderd van de auto's (en dan nog) maakt het niet uit waar je fietst of wandelt...

Kleine kindjes roepen hier vaak salameng(k)a naar blanke mensen, het betekent ook blanke. Op zich bedoelen ze dat niet verkeerd, ze willen gewoon goeiedag zeggen, dus dan zwaai ik vriendelijk terug.

Naar mijn smaak is het eten hier niet te eten in Ghana, werkelijk alles wat ik niet lust, eten ze hier... Gelukkig hebben ze wel fruit. Het brood is precies een blok beton dat naar zout smaakt... brrrrr. Ik heb ook gezien hoe ze hier in open lucht vlees versnijden (de vliegen zitten er gwn op, buitengewoon vies eigenlijk), bij deze heb ik me zelf momenteel vegetarier verklaart! Gisteravond gegeten in een restaurant van een belg: Sparkles, en voor de eerste keer at ik lekker! Groentenpizza, man ik heb daar van genoten! Wat het drinken betreft, heeft het drinkwater een raar smaakje en zit het in een plastiek zakje per 0,5 liter. Dus als je een zakje open bijt, kun je niet anders dan het leegdrinken. Ik drink ook regelmatig frisdrank (veel meer dan ik in Belgie doe), dit omdat de suikers meer dan welkom zijn door het rijden met de fiets en de hitte.

Tot vrijdag verblijven we nog in de lodge van de organisatie, dan gaan we naar gastgezin. Ik slaap momenteel nog op een bed, net zoals thuis dus.

Het weer is hier drukkend warm maar voor de rest erg gelijkaardig als in Belgie, namelijk af en toe een ferme bui (net als nu eigenlijk), wanneer de zon echter schijnt, brand die werkelijk op je huid.

Uitgezonderd de malaria, zijn volgens mijn eerste indruk de uitlaatgassen van de auto's en bromfietsen het tweede ding dat hier je gezondheid ferm aantast.

In het begin (en dan vooral door de busreis) had ik al enorme heimwee naar huis, nu betert het wel. De cultuurschock is groot geweest en het zal ongetwijfeld nog wel met ups en downs gaan, maar zo gaat dat nu eenmaal denk ik.

En dan eventjes praktisch: ik heb een ghaneesgsmnr waarmee ik kan smsen en bellen, maar voor jullie uit Belgie is het wellicht goedkoper om te sturen naar mijn proximusnummer (bellen nr proximusnummer gaat niet), als ik antwoord zal het wel met mijn ghaneesnr zijn dus. Met andere woorden loop ik rond met 2 gsm's.

Ghaneesgsmnummer: 0549/13.50.58

Zo, internettijd zit erop, sorry voor de eventuele schrijffouten, maar toetsenbord is ingewikkeld!

Vele groetjes!!